Hakukoneoptimoinnin salat

Aamukahavilla Design Inspiksellä Seoptimin Mari Karhumaa keskustelemassa sisällöntuotannosta ja hakukoneoptimoinnista

Aamukahavilla Seoptimin toimitusjohtaja Mari Karhumaa

Seoptimi on oululainen hakukoneoptimointiin ja tehokkaaseen sisällöntuotantoon erikoistunut yritys. Seoptimin palveluihin kuuluvat sisältömarkkinointi, optimoitu sisällöntuotanto, hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media. Seoptimin toimitusjohtaja Mari Karhumaa tuli Inspiksen aamukahavivieraaksi marraskuussa 2019.

Miten sisältömarkkinointi eroaa hakukoneoptimoinnista?

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia verkkosivuilta löytyivä sisältöjä: tekstejä, kuvia, grafiikoita, taulukoita ja videoita. Hakukoneoptimoinnilla voidaan tarkoittaa pelkästään teknisiä ratkaisuja verkkosivustopohjissa, mutta yleisimmin siihen kuuluvat myös hakukoneita varten optimoidut, toimivat verkkosivusisällöt. Tekstien lisäksi hakukoneita varten tulisi optimoida myös muu sisältö, kuten esimerkiksi kuvat.

Mitkä ovat oikeita hakusanoja?

Hakukoneissa hyvin esille tulevaa, laadukasta sisältöä ei tuoteta laittamalla peräkkäin suosituimpia avainsanoja tekstin ymmärrettävyyden kustannuksella. Tällainen sisältö ei kiinnosta eikä koukuta sivuilla kävijää. Laadukkaan sisällöntuotannon ytimessä on hakusana-analyysi: mietitään yrityksen toiminnan, tuotteiden ja palveluiden perusteella, mitkä ovat tärkeimpiä avainsanoja. Houkuttelevat ja ymmärrettävät sisällöt rakennetaan näiden avainsanojen päälle.
Myös olemassa oleville verkkosivuille voidaan yhtä lailla tehdä hakusana-analyysi ja lähteä sen pohjalta muokkaamaan ja rikastamaan sisältöjä houkuttelevammiksi hakukoneille.

Millaista on laadukas sisältö?

Laadukas verkkosivusisältö on selkeää, oikeakielistä ja hyvin kirjoitettua. Sivustolta löytyvä tieto on ajankohtaista, ajan tasalla ja hakukoneoptimoitua. Sisällön täytyy olla myös lukijaystävällistä. Sen lisäksi, että teksti on hyvin kirjoitettua, tulisi tekstin olla myös helposti silmäiltävää ja luettavaa. Älä siis kirjoita liian pitkiä tekstiosuuksia yhteen pötköön, vaan muista väliotsikot, tekstinostot, kuvat ja muu grafiikka, jolla voit elävöittää lukukokemusta. Hyvä pituus yhden verkkosivun sisällölle on 350 sanaa. Tähän määrään lasketaan mukaan niin sanotun leipätekstin lisäksi myös sivulla olevat muut tekstit, kuten esimerkiksi linkkitekstit.

Miksi sisältöön kannattaa panostaa?

Hakukonesijoituksiin vaikuttaa moni muukin asia kuin hyvät avainsanat. Kun haluat sitouttaa verkkosivuilla kävijät, tarjoa heille laadukasta ja ajan tasalla olevaa tietoa. Näin kävijä viihtyy sivustolla pidempään.

Huolehdi myös siitä, että julkaiset sivustolla aika ajoin uutta, tuoretta sisältöä. Tämä nostaa sivuston hakukonenäkyvyyttä. Päivitä sivuston perussisältöjä ja huolehdi, että niillä ei ole vanhentunutta tietoa. Myös sivustolla kävijät saavat yrityksestä vireän ja aktiivisen kuvan, kun ”sivustoa päivitetty viimeksi” -päiväys ei ole useamman vuoden takaa. Julkaise sivustolla blogikirjoituksia tai asiakastarinoita. Google huomioi hakutuloksissa paremmin sellaiset sivut, joille tuotetaan säännöllisesti uutta materiaalia.
Huolehdi myös sivuston sisältöjen linkityksestä: miten saat kävijät siirtymään yhdeltä sivulta seuraavalle? Mikä heitä kiinnostaa ja houkuttelee? Sisältöjen keskinäiset linkit lisäävät myös hakukonenäkyvyyttä.

Kaikkien näiden keinojen kohdalla kannattaa kuitenkin aina muistaa yksi asia: suunnittele! Ei riitä, että laitat yhden siivun sivustostasi kuntoon, vaan hakukonenäkyvyyden rakentaminen vaatii aktiivisuutta, suunnitelmallisuutta ja järjestelmällisyyttä. Näin päästään parhaisiin tuloksiin.

Seoptimiin voit tutustua enemmän heidän verkkosivuillaan: https://www.seoptimi.fi/.

Mikäli kaipaat uutta puhtia ja enemmän liikennettä verkkosivuillesi, ota rohkeasti yhteyttä Design Inspikseen! Tiimimme tuottaa tekstit ja kuvasisällöt laajankin verkkosivuston tarpeisiin!

Tsekkaa myös nämä artikkelit