Yritysbrändi – Mitä tarvitaan hyvän yrityksen rakentamiseen?

Innolight Consultingin Katja Lindholm haastattelussa Design Inspiksellä

Aamukahaveilla 22.2.2019 vieraanamme Katja Lindholm. Katja kehoittaa miettimään tarinaa tuotteen takana. Brändituotteen arvo nousee vain vanhetessaan, kun taas massatuotteita voit löytää pilkkahintaan alekoreista.

Helmikuun lopussa Miia matkusti Rovaniemelle tapaamaan Katja Lindholmia. Katjan yritys InnoLight Consulting on ollut pitkään Inspiksen asiakkaana. Yrittäjänaiset tapasivat vegekahvila Woodsissa kasvotusten nyt ensimmäistä kertaa!

Mikä on brändi?

Katja työskentelee yrityksessään aloittavien yrittäjien parissa ja auttaa heitä alkuun urallaan. Lisäksi hän toimii Lapin yliopiston yrittäjyyshankkeissa projektipäällikkönä. Katjalle tämä on toimiva yhdistelmä, sillä työstään yliopistolla hän saa tutkimuksellista näkökulmaa yrittäjyyteen ja taas yrittäjänä hän näkee käytännössä, miten asioita kannattaa tehdä. Käytännön työstä nousee myös hyviä ideoita tutkimusaiheiksi yliopistolle.

Katjan mukaan brändi on paljon muutakin kuin pelkkää markkinointia. Brändissä tiivistyy yrityksen ydin. Se tuo esiin yrityksen arvot. Katjan kanssa on helppoa olla samaa mieltä. Brändi ei ole pelkästään logoja ja esitteitä, vaan siihen kiteytyy kaikki se, millä tavalla yritys näkyy niin omalle henkilökunnalle, asiakkailleen kuin yhteistyökumppaneilleen.

Brändi ja sen rakentaminen on iso ja haastava kysymys kaikenkokoisille yrityksille. Erityisen haastavaksi brändin rakentamisen tekee se, että mikään yritys ei voi itse kokonaan määritellä omaa brändiään, vaan brändi rakentuu myös siitä, miten asiakkaat näkevät yrityksen, sen tuotteet ja palvelut. Yritys voi siis tehdä vaikka minkälaisia brändinrakennukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta lopulta kuluttajat ja asiakkaat tekevät brändin. Sellaista yritystä, tuotetta tai palvelua on vaikea kutsua brändiksi, jolla ei ole yhtään asiakasta tai ostajaa.

Miksi brändinrakennus on tärkeää? Ja miten tarinat liittyvät brändiin?

Brändiä kannattaa rakentaa systemaattisesti, koska sen avulla yritys erottuu markkinoilla. Katja kertoo oivaltavan viinipulloesimerkin. Mieti, millä perusteella sinä valitset viinipullon hyllystä? Miten valitsemasi viini erottuu kaikkien muiden pullojen joukosta? Samaa ajatusta kannattaa jalostaa myös omaan yritykseen ja sen tuotteisiin ja palveluihin: miten erotut kilpailijoistasi? Miten saat asiakkaasi ostamaan tuotteen tai palvelun juuri sinun yritykseltäsi? Millä keinoilla vetoat asiakkaisiisi? Mihin kohtaan yrityksesi asemoituu markkinoilla? Millä hinnalla myyt tuotteitasi tai palveluitasi? Nämä kaikki ovat hyviä kysymyksiä pohdittavaksi niin aloittavalle kuin kokeneemmillekin yrittäjille.

Tarinallistaminen on yksi keino, millä erotut muiden samanlaisia palveluja tai tuotteita tarjoavien yritysten joukosta. Tarina auttaa tuomaan esille yrityksen arvot ja luo oikean mielikuvan yrityksestä. Tuntematta yrityksen tarinaa ei voi luoda toimivaa ja vakuuttavaa sisältöä.

Yrityksen tarinaan liittyvät vahvasti myös itse yrittäjän tai yrityksen henkilökunnan tarinat. Yrityksen henkilökunta rakentaa yrityksen brändiä omaksumalla ja sitoutumalla yrityksen arvoihin ja toimintaan. Yrityksen asiakkaille henkilöbrändäys inhimillistää yritystä ja sen tarjoamia palveluja. Hyvien tuotteiden ja palveluiden takaa löytyy aina ihmisiä. Esimerkiksi kampaamoalalla henkilöbrändäys on erittäin tärkeää. Usein kampaamot luottavat markkinoinnissaan ennen- ja jälkeen-kuviin ja unohtavat tekijät kuvien takana. Kuitenkin asiakkaille tekijät eli itse kampaajat ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin lopputulokset. Jos kampaaja vaihtaa kampaamosta toiseen, asiakkaat vaihtavat kampaamoa tekijän mukana.

Muista asiakaslähtöisyys

Brändiä ei rakenneta yhdessä yössä, vaan se on pitkäjänteistä toimintaa. Katjan oman kokemuksen mukaan luottamuksen herättäminen yhteistyökumppaneissa saattaa kestää pidempään, sillä potentiaaliset kumppanit yhdistävät usein aloittavan yrityksen toimintaan tietyn epävarmuustekijän.

Jos yrityksen tuotteet tai palvelut ovat innovatiivisia ja saavat helposti medianäkyvyyttä, brändinrakennus voi olla aavistuksen edullisempaa. Jos taas tuote tai palvelu on sellaisilla markkinoilla, joissa on paljon kilpailua, on menestyminen haastavampaa. Katjan mukaan vähimmäisvaatimuksena tänä päivänä on logo, verkkosivut ja näkyminen sosiaalisessa mediassa. Niistä on hyvä lähteä liikkeelle. Tosin näitäkään ei kannata tilata ennen kuin yrityksen tarina on kiteytetty.

Kaikissa brändinrakennuksen vaiheissa täytyy pitää mielessä myös asiakaslähtöisyys. Esimerkiksi moni verkkokauppa on kaatunut siihen, että toteutusvaiheessa kauppaan on valittu loppukuluttajalle sopimaton maksutapa. Katja muistuttaa myös, että jos yrityksesi asiakkaat ovat suomalaisia, kannattaa markkinoinnissa ja viestinnässä pitäytyä suomen kielessä. Vieras kieli ei tee yrityksen tuotteista tai palveluista hienompia tai vaikuttavampia, vaan saattaa sen sijaan karkoittaa loppuasiakkaat.

Oman yrityksen tuotteiden ja palveluiden hinnoittelua kannattaa myös miettiä tarkkaan. Jos et vielä ole saanut rakennettua brändillesi tarpeeksi nimeä ja tunnettuutta, voi olla haastavaa tuoda markkinoille tuote, jonka hinta on suhteessa korkeampi muihin vastaaviin tuotteisiin. Tarinallistaminen auttaa myös tällöin. Kun tuotteen kehitysvaiheessa taustatyöt on tehty perusteellisesti ja tuotteella on sen hintaan sopiva tarina, on markkinoille tuleminen helpompaa.

Jos sinulla on kysyttävää brändinrakennuksesta tai tarvitset valmennusapua, ota yhteyttä joko Katjaan ([email protected]) tai Miiaan ([email protected])!

 

Katja Lindholm on InnoLight Consultingin perustaja ja toimitusjohtaja. Yrityksessään hän valmentaa ja konsultoi aloittavia yrittäjiä ja start up -yrityksiä. Oman yrityksen lisäksi Katja työskentelee myös Lapin yliopistossa projektipäällikkönä yrittäjyyshankkeissa. Design Inspis on suunnittelut ja toteuttanut InnoLight Consultinginille monipuolisesti erilaisia markkinointimateriaaleja kuten esimerkiksi verkkosivut. Lisätietoa Katjasta ja hänen yrityksestään löydät InnoLightin sivustolta osoitteesta https://www.innolightconsulting.com sekä Facebookista https://www.facebook.com/InnoLightConsulting/.

Inspiksen aamukahavit järjestetään joka kuukauden kolmas perjantai Facebookin livelähetyksenä. Vieraaksemme saapuu asiakkaitamme tai yhteistyökumppaneitamme, joiden kanssa keskustelemme mielenkiintoisista ja ajankohtaisista aiheista. Ilmoitamme aamukahaveista sekä Instagramissa https://www.instagram.com/designinspis/ että Facebookissa https://www.facebook.com/designinspis/.

 

Tsekkaa myös nämä artikkelit