Toimivat messuosastot

Design Inspiksen aamukahaveilla Sanna Loikkanen Prodoit Oy kertoo toimivasta messuosastosta

Aamukahavilla messurakentamisen ammattilainen Sanna Loikkanen ProDoit Oy:stä

ProDoit Oy on vuonna 2004 perustettu oululainen messurakentamisen ammattilainen. Yrityksen toimitilat sijaitsevat Oulun Ruskon kaupunginosassa. ProDoitin ammattilaiset suunnittelevat ja rakentavat itse messuosastoja enimmäkseen puusta, ainoastaan tulosteet tulevat alihankkijalta. ProDotilla on myös tarvittavat tilat asiakkaidensa messukalusteiden säilyttämiseen niin, että kalusteita voidaan käyttää uudestaan. ProDoitin Sanna Loikkanen jutteli Miian kanssa siitä, minkälainen on toimiva messuosasto.

Minkälaisiin tapahtumiin olette suunnitelleet osastoja?

Olemme olleet mukana niin pienissä kuin suurissa, kansainvälisissä tapahtumissa. Pienimmillään osastolla voi olla esimerkiksi yksi seinä ja tuoli. Suurimmat kokonaisuudet sisältävät kymmeniä eri osastoja, joiden rakentaminen täytyy aloittaa kuukausia ennen tapahtumaa. Messujen lisäksi olemme suunnittelleet näyttelyitä ja jonkin verran myös myymälöiden ja julkisten tilojen sisustuksia.

Kiinnostavatko messut enää kävijöitä?

Kyllä ihmiset vielä käyvät messuilla. Messut on hyvä tilaisuus esitellä tuotteita ja palveluita. Netti ei kuitenkaan kerro tuotteista yhtä konkreettisesti: messuilla näet tuotteet omin silmin ja saat asiantuntevaa opastusta paikan päällä. Meillä on omat vakioasiakkaamme, joiden tapahtumat rytmittävät vuottamme. Jokaisella messulla on omat kohderyhmänsä, jotka huomioimme myös osastojen suunnittelussa.

Minkälainen on huonosti suunniteltu messuosasto?

Huono osasto on sellainen, jota ei ole suunniteltu ollenkaan. Ei kannata sijoittaa kalliiseen osastopaikkaan ja tulla messuille sinitarralla seinään kiinnitetyllä paperijulisteella ja ryppyinen pöytäliina pöydällä.

Pelkkä osastopaikka ei siis riitä, vaan kannattaa satsata siisteihin kalusteisiin ja toimivaan messuosastoon. Täytyy muistaa, että varsinkin isommissa tapahtumissa osaston esittelijät ovat paikalla koko päivän. Työntekijöille kannattaa varata osastosta pieni taukotila, jossa voi käydä välillä istuskelemassa ja vaikka juomassa. Taukotilaa voi käyttää myös varastotilana, jonne saa takit ja laukut piiloon.

Entä hyvä osasto?

Hyvän messuosaston suunnittelun pohjana toimii aina itse messujen ja valitun osaston pohjapiirros: minkälainen ja minkäkokoinen osasto on? Missä se sijaitsee? Osastoa suunnitellessa ProDoit miettii aina myös, mikä on tapahtuman luonne ja minkälaisia asiakkaita siellä käy? Jotta messuosasto toimii, se ei saa olla liian ahdas. Osaston täytyy olla hyvin valaistu ja esittelijän tulisi olla osaston etuosassa. Jos esittelijän paikka on osaston perällä, asiakas ei välttämättä uskalla astua osastolle sisään.

Sen lisäksi, että messuosaston täytyy olla toimivuudeltaan hyvä, pitää osaston suunnittelussa ottaa huomioon myös yrityksen brändi: osaston ulkoasun ja värien täytyy olla tunnistettavia ja sopia yhteen yrityksen värien ja ilmeen kanssa.

Kauanko messuosaston suunnitteluun menee aikaa?

Periaatteessa ProDoit pystyy suunnittelemaan messuosastot nopeallakin aikataululla. Sanna kuitenkin muistuttaa, että mitä aikaisemmin suunnittelun aloittaa, sitä parempi. Suunnittelun pohjaksi tarvitaan osaston pohjapiirros, yrityksen graafinen ohjeistus ja ajatus siitä, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan rahaa osastoon: haluatko osastolle esimerkiksi design-kalusteita vai vuokrakalusteita? Tilauksen yhteydessä sovitaan myös aina, mitkä asiat osaston suunnittelusta ovat ProDoitin ja mitkä asiakkaan vastuulla. Sanna tosin huolehtii myös siitä, että asiakas muistaa hoitaa omat hommansa ajoissa kuntoon!

Miten käytännössä työ etenee?

Kun olet tehnyt tilauksen, pyörät lähtevät pyörimään. Vaikka ProDoit on erityisesti messujen rakentamisen ammattilainen, he voivat myös suunnitella osaston. Sanna tosin vinkkaa, että usein on hyvä palkata suunnitteluun asiantunteva mainostoimisto, sillä heillä on sellaisia visuaalisia ideoita, jota messurakentaja ei ehkä itse hoksaa.

Osaston suunnittelussa otetaan huomioon toimivuuden lisäksi myös se, mitä osastolla ollaan esittelemässä. Ei ole hyvä, jos messukävijän täytyy ihmetellä tai tulla kyselemään, mitä osastolla esitellään. Miia muistuttaa, että Inspiksen OT-Kumi Oy:lle suunnittelemassa ja ProDoitin toteuttamassa osastossa itse osaston kalusteiden inspiraationa ja muotokielenä toimivat OT-Kumin omat tuotteet eli erikoistiivisteet ja -profiilit. Uniikit kalusteet toteutettiin ProDoitin tiloissa CNC-jyrsimellä. Messujen jälkeen ProDoit myös purkaa rakentamansa osastot pois ja huolehtii tarvittaessa osastomateriaalien säilytyksestä.

ProDoit Oy:n palveluihin voit tutustua enemmän heidän verkkosivuillaan.

Messuosaston suunnittelun tueksi kannattaa usein ottaa mainostoimisto. Meidän suunnittelijamme ovat suunnitelleet useita toimivia messuosastoja. Mikäli sinun yrityksesi on menossa messuille, ota yhteyttä! Tehdään yhdessä teille toimiva messuosasto!

Tsekkaa myös nämä artikkelit