Somen suuntaaminen

Design Inspiksen media-alan harjoittelija Laura Tiitto

Miten eri somekanavilla kannattaa viestiä?

Media-alan harjoittelija tutkii – Miten tavoittaa kohdeyleisö eri somekanavilla?

Aloitin juuri työharjoittelun Design Inspiksen tiimissä ja tulen harjoittelun aikana vastaamaan osaltani Inspiksen somejulkaisujen suunnittelusta ja tekemisestä. Tämä herätti miettimään, millä tavalla eri sosiaalisen median kanavissa kannattaa viestiä. Kenelle viestimme Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä, ja miksi?

Tavoitteellista viestintää

Henkilökohtaisen somen ylläpitäminen on helppoa. Käytän niitä somekanavia, joita myös ystäväni käyttävät ja seuraan sellaisia julkaisijoita, joista pidän. Facebook ja Instagram pitävät huolta sisällön tarjonnasta ja ennustavat, mitä haluan nähdä. Joskus klikkaan mainosta tai yrityksen luomaa mielenkiintoista artikkelia.

Some on minulle myös päivittäinen keino pysyä ajan tasalla uutisista ja erilaisista tapahtumista lähellä ja kaukana. Omien somejulkaisujeni päätavoite on kertoa kuulumisia tutuille, olla hauska, ja… no, näyttää hyvältä tai mielenkiintoiselta, jos joku tuntematon sattuisi profiiliani vilkaisemaan.

Yrityksenä somessa toimiminen vaatii jo enemmän suunnittelua, ja tavoitteellisuutta. Someen käytetyn ajan tulisi olla yritykselle tuottoisaa. Ensiksi tulee olla selvillä, mitä somessa olemisella tavoitellaan. Toiseksi kannattaa huomioida se, että eri kanavilla julkaisuja lukee hieman erilainen kohdeyleisö.

Kolme kanavaa

Design Inspis on valinnut somekanavikseen Instagramin, LinkedInin ja Facebookin. Julkaisut suunnitellaan ja aikataulutetaan etukäteen, ja tuotantotiimi pitää huolta somejulkaisujen yhtenevästä ilmeestä visuaaliselta ja sisällölliseltä kantilta. Sosiaalisessa mediassa olon päätavoitteet ovat tavoitettavuus, yhteydenpito ja asiakaskontaktien hankinta. Viestien sisältö räätälöidään kullekin kanavalle sopivaan tyyliin.

Persoonallinen Instagram

Instagramissa Inspiksen viestintä on ytimekästä ja persoonallista. Pyrimme auttamaan, haastamaan ja inspiroimaan. Instagramissa julkaisemiseen sopii kuukausi- tai viikkosuunnitelma, jossa kierrätetään osallistavia ja innostavia sisältötyylejä. Tyypillisiä julkaisuja ovat inspiroivat lausahdukset (esimerkiksi ”Näin selviät umpikujasta”), haasteet (esimerkiksi kuvankäsittelyhaaste) ja pienet tietoiskut (esimerkiksi ”Tunnetko nämä tiedostomuodot?”). Lisäksi esittelemme yrityksen henkilöstöä ja mainostoimiston arkea. Julkaisuja sidotaan yhteen avainsanoilla, kuten #mainostoimistoarkea ja #inspistätyöhön.

IG-julkaisujen tavoitteena on saada viestejä ja tykkäyksiä potentiaalisilta asiakkailta. Vuorovaikutteiset ja toimintaan haastavat julkaisut ovat tässä hyviä. IG-julkaisuihin sopivat keveys, visuaalisuus ja vapaa-aika.

Moniääninen Facebook

Facebook on Inspikselle vähemmän persoonallinen viestintäkanava kuin IG, mutta tärkeä alusta erimuotoisten materiaalien jakamiseen. Pääpiirteittäin sinne kootaan kaikki muillakin Inspiksen somekanavilla julkaistava sisältö, esimerkiksi IG:ssä luotavat julkaisut, työnäytteet ja nettisivujen blogikirjoitukset. Se on myös koti videoille sekä livelähetyksille. Käytännössä Facebook on kuin digitaalinen kivijalkaliike yrityksen materiaaleille. Alusta, jonne asiakas kuin asiakas voidaan ohjata tutustumaan yrityksen ajankohtaiseen toimintaan. Se on myös olennainen työkalu markkinointiin ja nopea alusta uusien asiakkaiden kanssa viestimiseen.

Facebookissa toimivimpia julkaisuja ovat videot, ajankohtaiset uutiset ja näkökulmat, linkit laajempiin kokonaisuuksiin sekä visuaalinen markkinointi. Julkaisuilla on hyvä ohjata kävijäliikennettä omille nettisivuille ja muualla sijaitsevaan sisältöön.

Ammattilaisten LinkedIn

LinkedIn on maailman suurin ammatillinen somepalvelu eli tärkeä kanava verkostoitumiseen ja ammatilliseen yhteistyöhön. Inspis pyrkii LinkedInissä inspiroimaan ja auttamaan kanssa-ammattilaisia sekä ottamaan osaa ajankohtaisiin aiheisiin ja vastuullisuuteen.

LinkedInistä etsitään osaamista, tukea ja ammatillista tietoa, joten hyvin toimivat julkaisut ovat sellaisia, joista on hyötyä kollegoillesi – omaa ammattialaa syväluotaavia, informatiivisia ja työelämän arkea käsitteleviä. LinkedIn on myös erinomainen alusta esitellä yrityksen osaamista työnäytteillä, ja vahva kanava B-to-B-markkinointiin.

Kirjoittaja, Laura Tiitto, on media-alan opiskelija Oulun seudun ammattiopistosta ja Design Inspiksen työharjoittelija.

Tsekkaa myös nämä artikkelit