skip to Main Content



Henkilobrandiin Vaikuttavia Asioita Ovat: Osaaminen, Persoona Ja Yhteisöt Joihin Kuulut


Kuinka henkilöbrändi syntyy?

Henkilöbrändäys voi tuntua abstraktilta pöhinältä, mutta käytännössä se on hyvin yksinkertaista toimintaa. Se on oman osaamisen tunnistamista ja siitä viestimistä. Henkilöbrändi korostaa myös omia arvojasi: millaisia arvoja liität itseesi ja toimintatapoihisi ja millaisia arvoja haluat tukea? Kaikilla meillä on jo henkilöbrändi – mutta onko se sellainen kuin toivoisit? Mitä, jos se ei vastaakaan todellisuutta? Henkilöbrändäyksessä ei ole kyse valheellisen imagon luomisesta, vaan aidon tyylisi tietoisesta vahvistamisesta.

Hallittu henkilöbrändi rakentuu oman toimintasi varaan: se rakentuu siitä, millaisissa tapahtumissa käyt, mitä tietoa jaat somessa tai blogissasi ja keiden kanssa teet yhteistyötä. Henkilökohtainen ja ammatillinen viestintä on tärkeässä roolissa. Henkilöbrändiä kehitettäessä on syytä miettiä tarkkaan, millaisena keskustelijana ja viestijänä haluat tulla tunnetuksi.

Henkilöbrändi on siis kuva sinusta, ja se syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Asiantuntijabrändi keskittyy tarkasti valikoituihin teemoihin. Asiantuntijana edustat niitä teemoja, jotka hallitset ja joiden tuntijana haluat kehittyä. Asiantuntijanakaan ei tarvitse nousta muiden yläpuolelle ja hukuttaa seuraajia omaan asiantuntemukseen, sillä asiantuntijaviestintä on yhtä lailla keskustelua, tiedon jakamista ja uuden oppimista muilta asiantuntijoilta. Suuri osa keskusteluista käydään somessa, joten ammattimainen somekäytös on asiantuntijabrändin olennainen rakennuspalikka.

Sisältömarkkinointia, joka ei tunnu sisältömarkkinoinnilta

Henkilöbrändi on sisältömarkkinointia, joka ei välttämättä tunnu tai näytä siltä. Onnistunut henkilöbrändi puhuttelee kohderyhmästäsi heitä, joita toivot asiakkaiksesi ja heitä, joiden kanssa haluat tehdä yhteistyötä. Henkilöbrändi tuo inhimillisyyttä viestintään ja saa herättää tunteita, mutta varo teennäisyyttä tai liikaa yrittämistä. Kukaan ei jaksa ylläpitää teeskenneltyä brändiä loputtomiin.

Kun viestit aidosti sinua kiinnostavista aiheista ja vierailet tapahtumissa, joissa viihdyt ja jotka tukevat asiantuntemustasi, niistä tuottamasi sisältö tukee asiantuntijabrändiäsi. Määrittele siis tarkkaan, mihin aiheisiin haluat keskittyä! Näin löydät seuraajasi, lukijasi, asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi.

Oma persoona on tärkein moottori vahvan henkilöbrändin taustalla. Osaamisen ja näkemyksen jakaminen on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, kuinka se tehdään. Tässä vaikuttavat oma persoona ja tyyli tehdä asioita. Ole rohkeasti oma itsesi: tyyliään ei tarvitse muokata johonkin kuviteltuun ammatilliseen malliin sopivaksi, mutta omaa ulosantia on syytä miettiä myös kriittisesti. Jos olet suorapuheinen töksäyttelijä, mieti vielä, mitä se voi tehdä asiakassuhteillesi. Viestinnän hienosäätö on työelämän perustaitoja ja on tärkeää tunnistaa, millä äänensävyllä viestit niin somessa kuin työelämän kontakteissa.

Ei tehrä tästä ny mitään numeroo

Henkilöbrändi tai asiantuntijabrändi ei voi perustua valheelliseen kulissiin. Tehty työ puhuu puolestaan ja on tärkein perusta erityisesti asiantuntijabrändin taustalla. Usein kuvitellaan, että henkilöbrändi on vain pöhinää ja tyhjää sometusta, mutta aito ja vahva brändi nojaa aina henkilön aitoihin vahvuuksiin ja taitoihin. Sinun ei myöskään tarvitse olla alasi ykkönen, jotta kehtaisit rakentaa asiantuntijabrändiä, eikä räiskyvä ja huomiotaherättävä persoona henkilöbrändin kantimiksi.

Mitä, jos en ole luontaisesti äänekäs, enkä halua tehdä numeroa itsestäni? Pitääkö olla äänekäs, jotta henkilöbrändin tai asiantuntijabrändin rakentaminen onnistuu? Onneksi ei tarvitse. Voit aina korostaa omia toimintatapojasi, jotka ovat sinulle luontevia. Jos hoidat projektit luotettavasti ja taidokkaasti ilman sen suurempaa melua, tee siitä brändisi rakennuspalikka. Jos olet itsenäinen ongelmanratkaisija, joka istuu kopissaan yksin pitkiä päiviä, käytä sitä asiantuntijaroolisi vahvistamisessa. Myös huumori on sallittua!

Vuoropuhelu, auttaminen ja juuri sinulle oikeissa yhteisöissä toimiminen rakentavat sekä henkilöbrändiä että asiantuntijabrändiä. Jos oman näkemyksen yksipuoliselta tuntuva jakaminen on sinulle epämukavaa, voit esimerkiksi tarjota verkostollesi apua omaan alaasi liittyen, ja jos apu tuntuu kiinnostavan, voit myöhemmin jalostaa siitä tuotteen tai palvelun.

Henkilöbrändi kiinnostaa

Ihminen ostaa ihmiseltä – asiakkuuksiin ja yhteistöihin pätee sama sääntö kuin työnhaussa: työyhteisöön halutaan hyvä tyyppi. Se on aivan luonnollista, sillä tietysti haluan löytää yhteistyökumppanikseni tyypin, joka toimii minulle luontevalta ja mukavalta tuntuvalla tavalla. Henkilöbrändi on keino sen puolen esille tuomiseen. Henkilöbrändi kertoo, millainen olet ja miten hoidat asioita, se luo pohjaa suhteille ja luottamukselle. Millaisena sinä haluat tulla tunnetuksi?

Henkilöbrändiäsi tai asiantuntijabrändiäsi kehittäessäsi mieti, keitä haluat tavoittaa. Muista myös, ettei kaikkia tarvitse miellyttää. Valitse sinulle luontevat kanavat, tapahtumat ja yhteisöt ja viesti niissä aktiivisesti. Jaa näkemyksiäsi ja tietoasi, kuuntele muita, osoita tukea, pyydä palautetta ja ota se rakentavasti vastaan. Brändi ei lopulta ole sen kummempi juttu.

Back To Top